Wednesday, November 12, 2008

Pedagogik nr3 (Skolan suger)

http://www.kunskapsstjarnan.se/kocken.php

Jag hade riktigt svårt att hitta ett bra pedagogiskt spel på nätet. Om dom skulle finnas, skulle väll jag inte sitta här och behöva vidareutbilda mig. I alla fall, jag hittade ett trist spel på nätet som heter kocken. Det går ut på, att du får en råvara och ska gissa på vilken grad råvaran ska kokas/stekas under. Har du fel, så kommer spisen att brinna upp.

Man skulle kunna använda detta spel som en övning först, och senare göra det till en grupptävling. Man delar upp en hemkunskapsklass i grupper, och läraren drar upp varor som grupperna ska gissa, vilken grad det ska värmas under. Grupperna tävlar mot varandra.

Seriöst så tycker jag inte den här tävlings momentet låter kul. Men hur roligare kan man göra det. Använder man sig utav spel som är skapade utav kassa spelskapare för pedagogiskt syfte, kommer du få en undervisning som suger. Jag blir riktigt irriterad på hur dålig satsning och kunskap dom har om skolan.
Skolan suger, för det finns ingen som kan skapa dom rätta verktygen för skolan. Det är dags att skämmas över grundskola, och göra något åt det.

1 comment:

Anonymous said...

Håller med dig Micke, detta var pinsamt dåligt.. Inte undra på att barnen inte lär sig något i skolan ;)