Tuesday, September 9, 2008

Läxa nr1

Som första läxa utav Ola, fick vi några frågor att svara på, som hörde till arbetet som vi hade gjort hittills. Det lättaste sättet att svara på dessa fråger, är att bara bara skriva upp dom i stencilform och därefter svara på dom.

1 Vad har hänt i gruppen/klassen under utvecklingen utav kortspelet?
För det första så fick man en riktigt bra inblick av vilka som vill få sina tankar och ideer igenom. Vissa var så himla taggade på att visa upp vad dom tänkte på. Medans andra var mycket mer tystare och kom in i slutet av diskussionen. Man fick också en bra start med att känna på hur det är att brainstorma ideer, och hur det går till att skapa en product från början till slut.
Jag vet inte om det där sista hör till frågan men det är intressant.

Nu i efterhand så känner jag att klassen har blivit tajtare. Det tror jag beror mest på att vi spelat spel och lekt lekar med varandra. Man kommer lixom varandra närmare när man leker och spelar, ungefär som när barn leker. Att skapa kontakter genom lek och spel är nog en stark metod. Så för att korta ner det; vi har blivit tajtare och har fått en bättre kontakt med varandra.

2. Vad är speciellt med spelformen "kortspel".
Jag har riktigt svårt att svara på den här frågan snyggt. Något som jag tror alla kortspel har gemensamt, är att varje kort är en del utav spelet. Det betyder att det är väldigt lätt att påvärka spelet genom att bara ta ut ett kort, lägga till ett kort eller byta ut ett kort. Resultatet blir att man kan till och med göra ett spel där man spelar med sin egen personliga "kortlek". Det skapar då en spänning ifrån vad den andra spelaren har för kort i sin "kortlek". Du får också en personligkännsla i att har skapat en egen lek, och en tävlignsinstinkt ifrån att se vem som har den bästa leken. Ett kortspel är oftast taktiskt och behöver tänkande under spelets gång.
Men en av dom roligaste saker som kortspel är kända för, är att dom är lätta att byta mellan spelare. Du är interaktiv med andra spelare och kan bilda kontakter, både utanför och innanför spelets ramar.
Det brukar inte heller ha så mycket krav för att spela. Du kanske behöver en lek och en yta för att lägga ut korten. Resultatet blir att man skulle kunna spela kortspel nästan i vilken miljö och rum man vill.

3. Av fem grupper blev det fem olika spel, varför?
För att alla andra svar var så invecklade på dom andra frågorna, så tar jag det är kortare.
Vi är 25 studenter i en klass, med 25 olika bakgrunder och inga andra krav än att använda sig utav korten för att skapa ett spel. Blandar man alla dessa olika individer så kan man få ganska fantasifulla ideer. bakgrunder och personligheter ger olika resultat när man skapar spel.

MVG+

2 comments:

JurgisR said...

Jepp..vi alla är olika...men egentligen s finns det kanske inte så mycket skilnad ändån??
Som jag skrev till Kim att gruppen som jag va med i hade ungefär samma tankar och förslag på spel som dom.
Vi kom ju hit för att läsa samma sak... Jag tror att vi har nåt gemensamt i alla fall.Inte bara att vi läser här, men typ att halva klassens intresse är rollspel.. eller jag vet inte...n flummar jag bara...
aja..bra skrivet :D

Ola Janson said...

Varför tror du att leken och spelandet leder till att man blir tajtare? Borde det inte vara samma sak som att t ex jobba tillsammans?

Du lyckas få med många aspekter av kortspelande. Jag tycker om kort. De finns många fördelar med dem.

Bra jobbat.