Monday, September 15, 2008

Egen rörelse

Fick en ganska stor tankeställare, när vi senaste snackade med ola om framtiden.
Att starta ett egen rörelse som skapar egna spel, det var min dröm. Men det är riktigt svårt att leva på det i sverige. I alla fall om man vill sälja det bara i sverige. Det betyder att jag måste söka kontakter utomlands. hur gör man det? Jag kan inte ens tyska.

En annan tanke fick jag idag. Både Wizard of the coast och White wolf, har sina egna spelsystem för rollspel och håller sig till dom. Exempelvis har Wizard of the coast d20 systemet och White wolf LARP systemet.
Detta tar jag upp på grund utav att wizard of the coast hade i början utav sin era skapat ett rollspel som var väldigt likt ett annat rollspels spelsystem. detta resulterade i att dom blev stämda utav det andra företaget. Wizard of the coast var påväg att gå i konkurs tills dom kom på ideen Magic: the gathering som räddade företagets ekonomi.
Min poäng till denna historia är, att man måste komma på sina egna spelsystem och hålla sig starkt till dom, för annars kan ditt företag bli stämd för enorma summor. Om man inte klarar av att komma på ett eget spelsystem för rollspel, kan man alltid hålla sig till d20 systemet. Detta system är helt gratis.

Sätt igång att skapa prototypspel till för ditt företag och bilda kontakter. För det är nu vi har tid för det. Jag har redan börjat.

2 comments:

Arvid Brobeck said...

Låter som en grymt bra plan! Våga göra planer. Sen blir det inte alltid som man tänkte. Men man har iaf tänkt något, och då är det lättare att tänka om än att tänka nytt från inget alls.

Ola Janson said...

Jag tycker också att du skall fortsätta. Gör först och kolla sedan hur verkligheten tar emot dina idéer. Go Mikael Go. Jag kan inte heller tyska (utan de viktiga fundamenten -- beställa en öl och säga tack och nej tack).