Tuesday, November 4, 2008

Läxa nr6

Nu börjar läxorna att rulla in och tankeprocessen komma in på andra banor. Den här uppgiften påminner mig om August Strindbergs bok "Röda rummet". Där vi ska göra revolt mot samhällets grunder och principer. Vi ska helt enkelt skriva om hur en skola borde se ut. Hur ska lärare, elever, miljön, ämnen mm se ut.
Det här var ganska djupt att skriva om. Jag önskar nog att man kunde ha haft mycket längre tid att tänka om uppgiften. Jag ska försöka göra det bästa jag kan, på den korta tiden jag fick.

För att min skola ska kunna funka i den riktiga världen, har jag valt att bara göra en efter gymnasieutbildning. Jag har inte tid att krossa och bygga upp hela den svenska skolsystemet, under den här korta tiden.
Jag kom fram till en idé, som jag aldrig har sätt eller hört förut. linjen ska vara på 5 år. Där första året läser man i Sverige och där efter; Ryssland, Spanien, Frankrike, Tyskland. Under dessa år när man läser, ska man lära sig ryska, spanska, franska, tyska, engelska. Alltså 5 olika språk.
Studenten får där med praktisera dessa språk i verkligheten, genom att bosätta sig i dessa länder.
"klasserna" kommer att bestå utav 5 studenter i varje klass. där dom byter lärare mellan klasserna.

lärare kommer att lära ut om språk, kulturer, kampsport och social kompetens. Det jag menar med social kompitens är; att kunna hantera olika typer utav sociala situationer. Dessa situationer kan vara att försöka sälja hundskit på gatan, till att försöka ragga upp någon på en begravning.
Studenterna för lära sig mycket om hur man manipulerar och tar kontroll på ett socialt sätt, där mycket av alla lektionerna är praktiska. En av dom viktigaste aspekterna med detta, är att eleverna delar med sig utav kunskaper både med lärare och studenter. Man lär sig utav varandra.

Jag valde att göra en sådan här skola p.g.a att världen har utvecklats ifrån att starkast är bäst, till den med högst social förmåga är bäst. Att vara en bra talare och att kunna knyta kontakter, ger individen en stor fördel. Sen tog jag med kampsporten studierna, om allt annat skulle gå fel. Kan man inte tala sig ut, måste man slå sig ut. Skolans ämnen är anpassad för den morderna individen.

1 comment:

trollfan said...

Wow! riktigt nice tänkt, även om det kan kännas som lite overkill att behöva läsa alla dem språken.
Men jag ser helt klart potentialen med att lära sig om olika länders kultur och kampsport på det! ;)