Monday, November 3, 2008

Läxa nr5

Jo jag vet att jag kanske borde hålla den här bloggen mer uppdaterad. Men nu är det i alla fall dax för läxa nr5.

Vi har nu börjat med att läsa om pedagogiska spel. Vi gick direkt in på att såga ner allt i små bitar igen, för att se vad som var vad. Detta gjorde vi genom att analysera enkla ord som elev och lärare. Vad betyder dessa ord igentligen, om man ska ta dom ut ur vardags-snacket.
Jag passade på att lyssna nograt på vad alla tänkte på, och försökte få min röst hörd också. Jag vet att det är alltid mycket information och lärdomar man kan mjölka ur, så fort vi börjar med något nytt.
I alla fall, läxan kommer jag skriva upp lite kortfattat.

vad är en elev?
Vi hade en massa snack fram och tillbaka om vad en elev vad förnågot. Jag fick höra allt från "bara en titel" till "en person som inte har identitet och går i grundskolan".
Jag ser det bara som en motagare. Han/hon kan både vara under tvång och frivilig elev. Någon som tar emot kunskap och lär sig ifrån andra. Det gör vi alla hela tiden.

vad är en lärare?
En lärare för mig, är en person som delar med sig utav sina kunskaper, och stödjer en elevs utveckling. Det där lät väldigt strikt och pedagogiskt. Men alla kan vi lära oss något från varandra. det betyder att vi alla är varandras lärare. Där vi delar med oss utav varandras ideer och kunskaper. Men det är vi ju inte, man blir ingen racingförare pga att man äger ett körkort.

No comments: