Tuesday, January 13, 2009

Speldag

Blokurs
spelet som såg ut som tetris.
Spelet gick ut på att man skulle sätta ut så många brickor av sina egna på planen.

Under min tur, försökte jag tänka ut vilka ytor som var tagna. Jag tänkte också på hur jag skulle kunna försvara min tomma ytor, samtidigt kunna sträcka ut mig till andra rutor.
Om jag gjorde ett felsteg, kunde man förlora bra ytor, och tappa kontrollen över spelarna.
När det inte var min tur, tänkte jag på; vad dom andra gjorde, deras fria ytor, hur jag kunde förstöra för dom andra, manipulera dom andra spelarna, kolla vilka brickor jag hade kvar och hur jag skulle kunna använda mig utav dom.
Mina långsiktiga mål, var att få kontroll över så stor yta som möjligt, och att vinna spelet.
Under spelets gång upptäckte man också att man måste koncentrera sig på att ta ner en spelare. Pga att dom flesta ytorna var nu upptagna.
Jag var helt osäker på att om jag skulle kunna vinna spelet. Jag var mer säker på att mina motståndare skulle kunna vinna spelet. Men jag ville inte vara första spelaren som åker ut.
Man var motiverad att spela klart hela spelet, bara man kunde lägga ut fler brickor. Att hitta en yta för att lägga ut brickor var en tillräcklig bra motivations-boost, tills din nästa runda.
Det var inget som gjorde att någon ville samarbeta. Inget som visades öppet i alla fall.

Reglerna i spelet var mycket tydliga. Vi förstod spelet, till och med när dom var på tyska. Lätt att förstå och spela. Snabbt och kul.

No comments: