Tuesday, April 28, 2009

Lia -rapport- Mikael Segedi

Mikael Segedi
Klass 08
26 April
OmniGame
Peter Nordstrand
Lia: 7 Mars – 16 Maj
http://omnigame.se/

Sammanfattning
Jag (Mikael Segedi) praktiserade på Omnigame. Där fick jag arbeta under Peters flera projekt och under mitt egna. Jag jobbade med att utveckla spel, driva verksamhet, och starta nya projekt.

Inledning
OmniGames är summerat Peter Nordstrand. Peter har haft sitt företag i minst ett år. Peter jobbar med att leverera tjänster som är kopplade till spel och lek. Spelen utförs genom olika sociala lekfulla metoder. Där hans syfte är att förbättra samarbetet mellan individer, genom att använda sig av rollspelsmetoder. Kunderna är företag och organisationer som med kreativa metoder förbättra samarbetet och konflikt hanteringen, under sitt arbete. Under min praktik kommer jag ha jobbat med fem projekt; Rädda firman, Operation X, Tellus 2, Berättarspelet och Mattespelet.

Mål och syfte med din praktikperiod
Syftet med praktiken på Omnigame är, ett få en verklighetsbild av marknaden. Hur arbetar företag egentligen mot varandra. Hur ska man gå till väga för att starta nya projekt. Vilka problem kan uppkomma under arbetsprocesser. Hur ser arbetsprocessen ut, när man tar fram nya produkter. Under praktiken skulle jag få följa med Peter och se hur han jobbar. Samt hjälpa till med arbetet under hans projekt. Jag skulle också få tillfällen till att prova på kreativa-verktyg.
Mina mätbara mål under praktiken var; skriva en godkänd affärsplan, och vara med på minst ett möte med investerare.

Information om arbetet på värdföretaget.
Jag började praktiken direkt med projektet Tellus 2. Tellsu 2 skulle bli till ett webb-baserat spel. Där skolor ifrån hela världen, skulle kunna delta i ett massivt EU-rollspel. Någon vecka innan hade jag jobbat med Tellus 2, men under den perioden var det ett Pro bono-projekt. Nu Handlade det om andra saker. Peter behövde investerare inför projektet, och utveckla en spelmekanik. Själv blev jag inte mycket inblandad när det gällde förhandlingarna med investerarna. Men detta är för mig inte alls konstigt. Mina åsikter kom det mesta fram under Tellus 2 spelmekanik. Hur skulle spelet se ut? Här skulle vi tillsammans diskutera runt spelmekanik. I våra ögon kändes det lite som att detta skulle kunna spelas på ett bräde. Ifrån det lade vi upp ett stort pappersark där alla fick rita vad dom ville. Varje person fick också sitt egna pappersark, där vi själva skrev var vårt land hade för attribut. Det visade sig snabbt att alla hade sin egna version om hur spelet skulle se ut. Där med ”test spelade” vi spelet. Varför jag sätter ”test spela” inom citattecken är för under denna procedur har vi inga regler. Vi hittar helt enkel på regler under spelets gång. Ett enkelt sätt att se om hela upplevelsen är kul. Samt öppnar denna procedur nya frågor om spelet, som vi inte såg innan.
Vi gick där efter vidare med att jobba under projektet ”Rädda firman”. Rädda firman skulle vara ett rollspel för 9 personer. Spelarna skulle få ett karaktärsblad utdelad till dom med andra tillbehör. Karaktärsbladet skulle innehålla bakgrundshistoria och karaktärsmål. Spelets syfte skulle vara att skapa konflikter mellan spelare. Där varje spelare strävar efter sina mål, men möter på ett motstånd ifrån dom andra spelarna. Spelarna skulle behöva samarbeta samtidigt motarbeta varandra. Under detta projekt jobbade jag mycket med att brainstorma nya idéer, tillsammans med Peter. Under brainstorming använde vi oss utav Post-it lappar, och tidspress som fick oss att spotta ut en massa idéer. Alla idéer som vi skapade skrev jag ner i en massa dokument. Som Peter kunde där efter använda för att skapa slutprodukten.
Vid sidan av detta hade Peter en idee som han skulle vilja prova. Han skulle testa möjligheterna med Iphonen. Hans idee var att skapa en skattjakt där Iphonen skulle vara gränssnittet. Denna mobiltelefon har en massa funktioner i sig som inte vanliga telefoner har. Projektet döptes till ”Operation x”. Vi började omedelbart med att barainstorma om vilka sektioner skulle vara med under ett testspelande av ”Operation x”. När vi var klara satte vi upp sektioner på ett stort pappersark och började dra kopplingar mellan dom. Vilka sektioner skulle leda till vilka. dagen innan speltestet, började vi med att förbereda alla sektioner. När speltestet sattes igång, fick vi en man vid namnet Johan att speltesta spelet.
Något jag ville lära mig under praktiken var att driva företag. Hur marknadsför man sig själv? Var hittar man kunder? Detta va något som Peter gav mig plats för att utforska själv. Under praktiken fick jag tid över till att gå på ”starta eget- dagar” hos skatteverket. Jag gick på sådana presentationer tre gånger, för att lära mig grunderna. Där en av presentationsdagarna var en heldag. Jag fick också hjälp utav Peter att lära mig skriva godkända affärsplaner. Både Peter och Skatteverket hjälpte mig att se helheten i att driva en verksamhet. Ska man jobba mot verksamheter är det viktigt att förstå vad för motgångar dom stöter på för att därefter förstå kostnaderna.
Dom sista fyra veckorna på min praktik, fick jag tid över att starta mitt egna projekt. Jag ville skapa ett mattespel som skulle spelas av första-klassare. Spelet skulle skapas från scratch, och därefter lanseras på marknaden. Jag började med att göra en efterforskning om hur marknaden ser ut för pedagogiska spel. Under hela projektet byggde jag på mina kunskaper om marknaden, och vilka personer behövde vara inblandade för att projektet skulle genomföras.
Jag hade redan en ide om ett mattespel som visades under speltest, att den inte funkade. Jag gick där med över till en annan spelide inom samma tema. Detta visade sig vara en mycket bättre och anpassat spel för första-klassare. Prototypspelet i sig själv var inget att lansera. Detta var bara en skiss på en slutprodukt. Men många utav barnen gillade prototypen. Det visade att man kunde gå vidare med idéen och förfina skissen. Jag bedömde tidigt om spelen skulle funka. Medan det första inte gjorde det, blev det andra spelet mottagande. Under dessa veckor blev jag inte klar med spelet, och kommer där med fortsätta med projektet efter dessa veckor.

Slutdiskussion
I början utav min praktik. Jobbade jag mycket som assistent. Jag hjälte till med det som behövdes att göras. Jag var två extra händer. Men detta var positivt. Jag fick se på hur Peter arbetade och där ifrån lära mig. Jag utvecklades ifrån detta och blev mer en rådgivare som kunde dela med sig utav sina kunskaper. Samt blev jag en till kontakt i Peters nätverk, som nu har jobbat med pedagogiska spel.
Det är mycket jag har lärt mig under min praktik på lian. En av dom mest värdefulla kunskaperna var hur man driver en verksamhet. Detta fick jag både lära mig ifrån Peter Nordstrand och under ”starta eget-dagarna”. Jag själv vill jobba på det här sättet i framtiden, och det här var en bra grund som går att vidare utveckla.
Själv fick jag lära mig att organisera mitt arbete bättre. Detta gjorde jag genom att själv skapa ett system och arbetsprocess. Jag skaffade mig en arbetsbok. I den skrev jag in alla mål som jag behövde slutföra. Alla mål som hade deadline, avklarade jag först. Resten var flexibla och avklarades mellan målen som hade deadline. Detta gjorde att jag blev väldigt flexibel, och kunde passa det tider som jag hade satt upp för mig. Affärsplanen var också till stor hjälp. Den använde jag för att hålla mig på rätt riktning av produktutvecklingen, och komma ihåg hur slutprodukten ska hanteras.
De kreativaverktyg som jag lärde mig i skolan, fick jag stor användning för. Min tolkning av det jag själv lärde mig var att flexibelt kunna använda kreativaverktyg utan att behöva dra gränser. Du ska kunna anpassa din kunskap och teknik beroende på situation, mål och personer i arbete. Genom att ha jobbat med fyra olika projekt, där alla behövde utvecklas ifrån ide. Kan man dra en slutsats av att jag fick använda mig utav dessa kreativaverktyg.
Jag följde också med Peter för att träffa Grull. Grull var ett verksamhet som ville investera i Tellus 2 projektet. Där med var mitt mål att vara med på minst ett möte med investerare, avklarat.
Tillslut ska jag ta upp mitt egna projekt under lian. Att skapa ett spel från scratch är en lång process. Det är en massa speltestande och skapande. Man går oftast fram och tillbaka mellan processer flera gånger innan man kan ta ett steg framåt. Hitta företag som är intresserade utav nya fräscha produkter inom pedagogiska spel är inte svårt. Mitt eget bemötande med marknaden var mer öppen än vad jag hade räknat med. Har du en bra produkt, då kommer du också få folk som blir intresserade. Det viktigaste under alla faser i en produktutveckling, är att lyssna. Ta in allt som kommer utifrån ditt arbetsrum. Lyssna på investerare, distributörer, speltestare, vänner etc. Bygg inga barriärer för dig själv. Detta stoppar bara din utveckling som speldesigner.

No comments: