Friday, April 24, 2009

MS-Dos

Jag har börjat spela gamla dos-spel. Detta är ett måste om du är intresserad utav hur datorspel har utvecklats. Man kan se tydligt hur speldesigner har tänkt när dom skapade spelen. Spelen har mer känsla utav brädspel och rollspel i pappers-form. Dålig grafik var något som gjorde att speldesigners som skapade datorspel, behövde vara riktigt kreativa. Det fanns helt enkelt inte mycket att arbeta med när det gäller grafik. Under denna tid var gameplay var viktigare än någonsin.

Här är några tips på spel som måste spelas. Många utav dessa spel har inte smidiga kontroller. Men det går att hitta manualer för dom.

Sword of the Samurai - du är en samuraj i Japan. Är som crack. Du kan inte sluta spela. Spelen går så snabbt, och hela tiden belönar dig.

Wasteland - Detta är ett spel som har inspirerat Fallout spelen. Helt fantastiskt. Jag blev riktigt imponerad. Man kan göra så mycket med så lite.

Pirates Gold - Du är pirat och gör pirat göra. Du kan slåss både på land och havet. Underbart spel. Jag spelade detta första gången när jag gick i 4an.

Starflight - Detta spel har jag tyvärr inte hunnit spela. Men vad jag har läst är det sjukt bra. När det kom ut blev det genast populärt.

Ultima - Prova alla ultima spelen. Från 1 till 8. Dessa spel utvecklades senare till Ultima Online. Som var det första MMO-spelet som funkade.

Att spela gamla spel är som att lägga ihop ett pussel. Man kan se ett mönster och fortfarande bli imponerad på vad dom har skapat.

No comments: