Tuesday, September 16, 2008

Läxa nr2

Då var det dags igen. En ny läxa har vi fått från ola, som handlar om att skapa en egen speldefinition. Jag sätter bara igång med att svara på frågorna.


1 Vilka aspekter definierar ett spel?
Av någon anledning har jag väldigt svårt att förklara vad ett spel är, men jag känner igen ett när jag ser det. Det lättaste sättet att skriva upp dessa aspekter är genom att lista dom.

- Ett spel har vinnare och förlorare.

- Ett spel har delmål och slutmål. Detta är väldigt vanligt i spel exempelvis att döda draken för att senare rädda prinsessan och där efter bli kung i landet. Men inte alla spel har ett slutmål. Exempelvis mmorpg, där kan man inte spela slut på spelet.

- Ett spel objektiverar värkligheten och fantasin. Monopol objektiverar att vara kapitalist, äga gator och bygga hotell.

- Ett spel är utmanande. Med det menas att man måste lära sig bemästra ett spel, möjligtvis lära sig knäcka spelsystemet.

- Ett spel är beroende utav viljan från spelarna att spela det. Jag tänkte lite på att ett spel är beroende utav att det finns en eller flera deltagare, men också att dom är villiga att följa reglerna och har viljan att vinna. Är ett spel ett spel om ingen deltar i det? det lät ganska flummigt.

- Ett spel belönar spelaren. Belöningen kan ha olika skepnader. Bara att vinna ett spel kan få spelaren att vinna ett pris eller att känna sig duktig. Exemplet med spelet där man går ner i vikt för att levla sin karaktär har två styckna belöningar. Spelarens karaktären går upp i level och blir starkare, samtidigt som spelaren minskar i vikt och blir hälsosammare.

- Ett spel får spelaren att slappna av. Detta stämmer inte alltid med alla spel. Både frustration, ilska och andra obekväma kännslor kan resultera från spel. Jag grundar denna aspekt mest på studierna när dett gäller datorspel.

- Ett spel är seriösa/oseriösa beroende på vad som sätts på spel. Det betyder att leka krig är inte seriöst med låtsasvapen. Men slänger du in riktiga vapen får du spelet att gå över till totalt blodigt allvar. Man kan till och med få höra "det här är inget lek". Detta beror helt på vilken syn spelaren har på spelet.

Inte alla dessa aspekter definierar alla slags spel, men detta är svårt. Jag tror inte heller att alla definitioner behöver uppnås, för att ett spel ska vara ett spel. Det är väll en utav anledingarna varför spel finns i olika typer utav plattformer. Skulle ett spel behöva hålla exakt dessa definitioner, skulle man ha väldigt tråkiga och enformiga spel i världen.
När tv-spel och data-spel kom ut i början skapade man bara spel där kravet var att ha en highscore-lista, tre liv, en början på spelet och ett slut på spelet. Jag kände bara för att lägga till det.

2 Ge tre exempel på spel som stärker din definition utav vad som är ett spel.
Jag skriver upp det här på samma sätt och kortfattar det.

-Pokemon red på gameboy. Spelet har delmål men inget slutmål. När du har blivit mästaren i spelet kan du fortsätta att träna dina monster. Det är utmanande och objekterar att vara en pokemon tränare. Spelet är beroende utav att man vill vara den bästa tränaren i världen (suck). Spelaren blir belönad varje gång som spelar smart och vinner en fight, mellan spelaren och en annan pokemon/pokemontränare. Många slappnar av ner när dom spelar spelet (personligen orkar jag inte ens starta spelet).

-Fia med knuff. Spelet har både delmål och slutmål. Delmålet är att inte bli haffad påvägen till slutmålet genom att undvika dom andra spelarnas figurer. Slutmålet är att få in alla sina fyra figurer in i vinnarzonen.
Det objekterar där emot inte värkligheten eller fantasin. Men detta skulle kunna åtgärdas genom att lägga till ett tema. Det betyder att spelet är bara grundat på spelsystemet.
Som många andra spel så är detta också beroende utav spelarnas vilja att vinna. Det finns inte heller någon speciell belöning i spelet, förutom att få chansen att vinna äran. Sist men inte minst spelet kan också vara avslappnande.

Som sista spel har jag valt som en tankeställare. Spelet heter "bädda min säng".
Det har ju delmål och slutmål. Ett delmålen kan vara exempelvis att fluffa kuddarna. Slutmålet är att bädda klart sängen så det ser fint ut. Spelet objekterar värkligheten till hundra procent.
Spelet är beroende utav att viljan att bädda sängen.
Spelet är också utmanande, fast till en viss gräns. Det är inte svårt att lära sig att bädda en säng.
Det kan finnas belöningar i detta spel också, exempelvis att man får beröm utav människor som ser den bäddade sängen.
Spelet kan få spelaren att slappna av när han spelar detta spel. Detta beror helt på viljan att bädda sängen. Men är detta spel seriöst? Det beror helt på spelaren och hur han värderar när han inte klarar av att bädda sängen snyggt.
Men en sak är säker, det finns inga vinnare eller förlorare. Får ingen har lakt upp några krav för en vinst eller förlust.
Personligen så tycker jag att bädda sin egen säng är inget spel, detta beror helt på att ingen har sakt hur man vinner, förlorar eller att det är en tävling.

Ge gärna kommenterer på "bädda min säng"spelet. skulle vara kul att höra vad ni har att säga om det.

2 comments:

Anonymous said...

Enligt din egen definition ska ett spel ha vinnare och förlorare. Hur vinner/förlorar man på "bädda sängen"? ;)

Ola Janson said...

Vissa spel har bara förlorare. Jenga - spelet där alla klossar för eller senare faller till marken. Där finns bara en förlorare.

Bra jobbat Mikael, du är godkänd.