Sunday, September 28, 2008

Läxa nr3

Vi fick en läxa där man skulle ta en historia/saga och göra om det till ett spel. Få en blick i hur det är att jobba med teman. Checka in min idee.

Sagan om den fula ankungen (19:30)

Karaktärerna i spelet är en massa ankor, en svangrupp, fåglar, människor och andra typer utav djur. Objekten i spelet är maskerad-prylar. Det utspelar sig i alla utomhusmiljöer och i vissa små stugor, under sent 1800-tal. Spelet konsentrerar sig på att man är den lilla fula ankungen, och man klär ut sig för att inte få spö, från alla andra som ser en. Samtidigt man försöker hitta en svangrupp som kan skydda än.

spelet kan spelas på en handhållenkonsol. Man kan spela upp till sex spelare samtidigt. Målet är att hitta först svanarna, utan att få spö utav alla andra, för att man är så ful.
Man unviker alla fiender genom att springa ifrån, gömmma sig, klä ut sig, eller bara prata sig ur situationer. Spelar man mot varandra, kan man också sabbotera för varandra.
Spelarna börjar med att alla kläcks ur varsitt ägg. Alla spelare börjar också i samma ank-bo.
Sen är det bara att hitta ledtrådar till var svanarna är, och hålla sig dåld från alla fiender.

Jag själv tycker det här spelet är så mycket "nintendo". Det är helt wild and crazy och sött i mina ögon, samtidigt är det stressigt och lekfullt. Inte bara för att det är min idee, men jag skulle tycka att det här spelet skulle var riktigt kul. Jag kanske kan få in det i ett brädspel. Ska ta och läsa sagor lite oftare.



1 comment:

Ola Janson said...

Bister att vara så ful. Men det har mer med sagan att göra än spelet.

Godkänd