Saturday, October 4, 2008

Läxa nr4

På grund utav att spelet aldrig blev klart. Har jag valt att analysera spelet Monopol.

Beskrivning.
Spelarna går runt spelbrädet och köper upp gator och företag längst vägen, för att sätta dom
andra spelarna i konkurs. sista spelaren som är sist på brädet är nominerad som vinnare. I
kortfattat, du spelar en girig kapitalist.

Vinst.
Spelaren som har klarat sig med att inte få slut på pengarna, och inte blir skyldig banken
pengar, vinner spelet. Detta gör man bäst genom att köpa upp dom bästa gatorna och bygga

hotell, för att öka gatornas värde.

Konflikter.
Spelarna spelar mot varandra. Det betyder att konfliktens grund ligger i att spelarna
försöker ge varandra utgifter. Den andra konflikten är korten som spelaren drar. Där kan du
både bli belönad och straffad. Straffen kan se ut så att spelaren får fler utgifter, eller
hamna i fängelse, och får hoppa över några spelrundor.

Spelmekanik.
Spelaren går runt brädet genom att slå två t6. Under spelets gång, ska spelaren köpa upp
gator och bygga hotell, för att öka gatornas värde. När en annan spelare hamnar på dessa
gator, måste spelaren betala en utgift, till den spelaren som äger gatan. Detta gör att
pengar rör sig snabbt mellan spelarna. Det finns också rutor i spelet, som tvingar spelaren
att dra nya kort. Dessa kort kan både vara på gott och ont. Man kan både få och bli av med
pengar. Dessutom kan man hamna i fängelse och stå över några rundor i spelet.
kortfattat försöker spelaren att gå runt spelplanen och kärna mer pengar än dom andra
spelarna.
Objekt och attribut.
Man måste ha riktigt tur i det här spelet för att kunna vinna. Samtidigt så kan du planera
din ekonomi i spelet, om du har en taktik. Det finns till och med tävlingar i monopol, med
riktigt duktiga spelare.
objekten i spelet är; tärningarna, brädet, korten, spelarna, pjäserna och banken.
Attributen i spelet är; att spelaren kan röra pjäsen till olika rutor för att nå sitt
objekt, tärningen som bedömer hur många steg spelaren kan ta, korten som visar vad spelaren
kan få och bli av med, "Gå-rutan" som ger spelaren 2000 kr, varje gata har ett attribut som
spelaren kan förändra, pengarna etc. Pengarna gör att spelaren kan påverka spelet och hålla
sig kvar i spelet.

Beteende.
Det första alla spelare gör är att köpa upp alla gator. I början köper man upp allt man kan
få tag på. Senare så blir det mera att spara ihop pengar för dom riktigt dyra gatorna.
Därefter märker spelarna att allt är uppköpet och försöker köpa gator från varandra,
samtidigt dom bygger hotell. Det är nu spelet börjar att ta slut. Spelare hamnar i konkurs
och andra spelare köper upp deras gator. Till slut blir det bara en spelare kvar på planen
och han/hon äger allt.
Sen vaknar denna spelare upp i den riktiga världen, och märker att
han/hon inte äger något alls. Han/hon är fortfarande den fattiglappen som han/hon var innan
spelet börjades att spelas. Men han/hon har i alla fall vunnit äran.

Emergens
Det är total emergens i detta spel. Det ända spelaren har kontroll över, är om han/hon
ska bygga hotell eller köpa upp en gata. Vilken ruta pjäsen hamnar på är bara en slump.
Korten som dras, är bara en slump. Men ändå är detta spelet väldigt populärt. Det är nog
bara för att den ger spelaren känslan av att dom har mycket pengar och är rika. Detta kanske
gör spelet också spännande. Tänk dig hur spännande spelet skulle vara om man drog in riktiga
pengar i det här spelet. skulle vara en riktig kul tävling.

1 comment:

Ola Janson said...

Det finns VM i monopol. Jag vet inte om det är riktiga pengar.

Mikael, jag känner att du slarvat lite med denna uppgift. Det finns ingen anledning att skippa stora bokstäver och att skriva i talspråk. Kolla på än och en samt ända (röv) och enda.

Komplettera dessutom med Attribut -- du har bara beskrivit vad objekt är.